poličky:
seznamy pro všechny:
seznamy jen pro mě:
přidat seznam

Máj

Další autoři: Jiří Matula

Papírovou knihu můžete koupit zde:

vydání z r. 2014
skladem
75 Kč
toto vydání
skladem
188 Kč
vydání z r. 2012
skladem
225 Kč
vydání z r. 2011
skladem
293 Kč
vydání z r. 2008
skladem
150 Kč

<< zobrazit méně

Kniha je momentálně vyprodána ve všech obchodech ze země: Slovenská republika.

Přihlaste se k odběru a zašleme vám e-mail ihned jakmile se objeví někde skladem!

Našli jsme přes 300 podobných knih:

Co o knize říká nakladatel:

Vrcholné dílo českého literárního romantismu s ilustracemi Jiřího Matuly nabízí na Máchův Máj zcela nový pohled. Autor ilustrací při tvorbě vycházel z inspirací z místní krajiny, které načerpal při…
Vrcholné dílo českého literárního romantismu s ilustracemi Jiřího Matuly nabízí na Máchův Máj zcela nový pohled. Autor ilustrací při tvorbě vycházel z inspirací z místní krajiny, které načerpal při přestěhování do Máchova kraje. Jeho částečně stylizované a symbolické pojetí námětů doprovází text básně a tvoří jeho výtvarné převyprávění. Autorovo propojení klasické grafické techniky s moderním počítačovým zpracováním a digitálního tisku dalo vzniknout originálnímu nenásilnému vrstvení a prolínání jednotlivých tisků, která představují nový, ucelený obraz děje básně.

Stručný obsah knihy:

Pro vydání: 2014, česky, Dobrovský / Knihy Omega, Praha

Lyricko-epická báseň Máj je výrazem básníkovy lásky k vlasti i přírodě a je i obžalobou nespravedlivé společnosti

Pro vydání: 1. vyd., 2014, česky, Kalendář Liberecka, [Liberec]

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je

Pro vydání: 2014, česky, Dobrovský / Knihy Omega, Praha

Lyricko-epická báseň Máj je výrazem básníkovy lásky k vlasti i přírodě a je i obžalobou nespravedlivé společnosti

Pro vydání: 1. vyd., 2014, česky, Kalendář Liberecka, [Liberec]

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomky ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz.

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, jehož důležitou složkou je v tomto vydání bohatý ilustrační doprovod Jiřího Matuly.

Pro vydání: Vyd. v tomto provedení 1, 2012, česky, Práh, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, které kolážemi z dobových materiálů ilustroval Miroslav Huptych

Pro vydání: Vyd. v Dokořán 1, 2011, česky, Dokořán / Mocca, sv. 37, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, doplněné ilustracemi Pavla Růta

Pro vydání: 2011, česky, Obec spisovatelů, Praha

Máchův "Máj" je v této publikaci otištěn hned ve třech paralelních verzích. V té první je obsažena faksimile autorova rukopisu, jenž na dlouhá léta zmizel a byl poněkud šťastnou náhodou objeven až roku 1916. Vedle tohoto textu se zde objevuje i první knižní edice "Máje", kterou Mácha vlastním nákladem vydal v dubnu 1836. V třetí a poslední složce se pak "Máj" představuje v kriticky ověřeném a konečném tvaru, jenž vznikl sice již roku 1959 v Ústavu pro českou literaturu, avšak pro toto vydání byl aktualizovaný podle dnešních jazykových pravidel. Kniha je doplněna rozsáhlým komentářem historika a kritika MIloše Pohorského, jenž se pokusil "sledovat vznik a osud Máchova Máje od počátečních kroků k prvnímu vydání a k následujícím nekritickým i kritickým ohlasům, když báseň stanula před soudem dějin."

Výpravná publikace, vycházející u příležitosti 175. výročí úmrtí Karla Hynka Máchy a prvního vydání jeho nejvýznamnějšího básnického díla

Pro vydání: Vyd. v nakl. Triáda 1, 2010, česky, Triáda / Delfín, sv. 107, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Bibliofilské vydání nejvýznamnějšího básnického díla představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, v němž jsou jako ilustrace použity monotypy Oldřicha Hamery

Pro vydání: V nakl. Fragment 1. vyd, 2010, česky, Fragment, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomky ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století

Pro vydání: Ve vydavatelství Nibiru vyd. 1, 2009, česky, Nibiru, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, doplněné v tomto vydání výtvarným doprovodem Jana Zrzavého

Pro vydání: 2009, česky, Excellens paper, Ostrava

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Bibliofilské vydání nejvýznamnějšího básnického díla představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století. Tištěno na ručním papíru, text doprovází čtyři signované grafiky Kristiana Kodeta

Pro vydání: 2009, česky, Excellens paper, Ostrava

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Tímto dílem Mácha nepochybně dal vzniknout zcela modernímu jazyku české poezie, v němž už se projevily neobyčejné významové i zvukové složky, dále pak neobvyklá spojení, jež společně vytvořily sugestivní a zcela mimořádný básnický obraz

Bibliofilské vydání nejvýznamnějšího básnického díla představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století. Tištěno na ručním papíru, text doprovází čtyři signované grafiky Kristiana Kodeta

Pro vydání: 1. vyd. v této podobě, 2008, česky, Mladá fronta, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století, v tomto vydání doplněno údaji o filmu Máj a obrazovou přílohou

Pro vydání: 1. vyd, 2006, česky, německy, Akropolis, Praha

Vrcholná skladba obrozenské literatury a českého básnictví vůbec je rozčleněna do čtyř oddílů, mezi nimiž se objevují dvě intermezza. Mácha vybavil svůj příběh romantickým dějem, v němž je hlavní hrdina vyhnán z domova, aby posléze vstoupil na loupežnickou dráhu a nevědomě ve svůdci své milenky zavraždil vlastního otce. Mácha zde navazoval na symboliku oblíbených romantických motivů, mezi nimiž například figurovaly postavy banditů, objevovaly se zde osudové zápletky z nepoznaných rodinných svazků i sentimentální pojetí marné lásky. V moderním autorově pojetí je však epická složka stále více odsouvána do pozadí přítomností básníkova subjektu, který navíc klade důraz na kontrast mezi pocity odsouzence čekajícího na popravu a smyslovou krásu májové přírody, lhostejné k tragickému osudu lidského jedince. Publikace je doplněna původními dobovými kritickými ohlasy a recenzemi v českém a německém jazyce

Dvojjazyčné, česko-německé vydání nejvýznamnějšího básnického díla představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století

Pro vydání: 2003, česky, Knižní expres, Ostrava

Vrcholná skladba obrozenecké literatury, která ve čtyřech oddílech představuje příběh, navazující na oblíbenou symboliku romantických motivů

Pro vydání: 2001, česky, Knižní expres, Ostrava

Čtenář v knize nalezne povídkovou sbírku Obrazy ze života mého obsahující Večer na Bezdězu a Marinku, Pouť krkonošskou a Křivoklad. Na závěr jsou připojeny ještě Ohlasy písní národních

Výbor z díla K.H.Máchy přináší kromě básnické skladby Máj a dalších básní i jeho nejznámější prozaické práce

Pro vydání: Vyd. v Ad Fontes 1, 2000, česky, Ad Fontes / Poezie, sv. 1, Blansko

V rámci tragického milostného příběhu líčí básník se smyslem pro dramatické napětí příběh mladého loupežníka, který ztrestá svůdce své milenky aniž by tušil, že vraždí svého vlastního otce. Těžiště v té době ojedinělé skladby spočívá nejen v romantickém ději, ale v básnické oslavě lásky k vlasti a realistickém pohledu na smysl lidského života

Nejvýznamnější básnické dílo představitele romantické lyriky 1. pol. 19. stol. je ve svém konečném vyznění velkolepou oslavou české přírody a lásky k domovu

Pro vydání: Vyd. 1, 2000, česky, Alpress / Klokan, Školní četba, Frýdek-Místek

v obou dílech se básník zamýšlí nad tajemstvím smrti - ve všeobecně známé básni je tématem pocit strachu, který prožívá otcovrah před popravou a jeho zkonejšení v laskavé náruči přírody. Marinka je povídkou o lidské touze a jejím bolestném zmarnění v osudu krásné dívky z pražské chudinské čtvrti Na Františku, která je zasvěcena smrti chudých - tuberkulóze. V povídce Mácha nahlíží do realisticky drsné tvář skutečné bídy, pražská chudinská čtvrť je vykreslena v nevšední ostrosti a její bizarnost tvoří výmluvný kontrast k mládí a kráse umírající dívky

Souběžné vydání dvou Máchových děl, která byla jak v lyrice, tak i v próze, předznamenáním českého romantismu 19. století

Pro vydání: 1999, česky, Mladá fronta / Květy poezie, sv. 218, Praha

Ve svém konečném vyznění je dílo nejen tragickým milostným příběhem, ale i velkolepou oslavou české přírody a lásky k domovu. Básník se smyslem pro dramatické napětí líčí příběh mladého loupežníka, který ztrestá svůdce své milenky aniž by tušil, že vraždí svého otce. Těžiště skladby však nespočívá v romantickém dramatu, ale v básnické oslavě lásky k vlasti a v realistickém pohledu na smysl lidského života. Kb

Nejvýznamnější básnické dílo představitele české romantické lyriky 1. poloviny 19. století

Pro vydání: 5. vyd. v Čs. spis., (samostatné 3. vyd.), 1980, česky, Československý spisovatel / Bohemia, Praha

Lyrickoepická báseň vychází po padesáti pěti letech ve zmenšené fotoreprodukci komplexní výtvarné podoby, kterou jí dal v písmu, ilustracích a grafické úpravě v letech 1924-1925 tehdejší student pražské uměleckoprůmyslovéškoly K.Svolinský a která byla poctěna Velkou cenou Mezinárodní výstavy dekorativního umění v Paříži r. 1925

Pro vydání: 7. vyd. v Odeonu, 1968, česky, Odeon, Praha

Nové vydání stěžejního básnického díla autorova, lyrickoepické básně, označované jako erbovní báseň novodobé české poezie

Pro vydání: 6. vyd. v SNKLU, s il. J. Šerých 1. vyd, 1965, česky, SNKLU, Praha

Nové vydání básně z českých nejznámější doprovázejí ilustrace, jimiž se výtvarník pokouší o aktualizující výklad Máchy prostředky současného umění a nově se vyrovnat s uměleckým úkolem tolikrát už řešeným. Ponechává proto stranou konkrétní krajinářské scenérie a vyzdvihuje především šerosvitné protiklady básně

Pro vydání: 1. vyd. v SNDK, 1964, česky, SNDK / Studánka, Sv. 23, Praha

Pro mladé čtenáře vychází Máchův Máj, poslední a největší dílo básníka mládí naší moderní poezie, mládí naší novodobé češtiny

Pro vydání: 4., nezm. vyd, 1959, česky, SPN / Mimočítanková četba, Praha

Dvě stěžejní díla našeho nejvýznamnějšího básníka pokrokového romantismu, který si citlivě uvědomoval sociální rozpory současné společnosti a stal se jejich spravedlivým soudcem. - Hlavní postava lyrickoepické básně netrpí pro svou vinu, ale pro nespravedlnost celé třídní společnosti. - V povídce je pravdivě zobrazen život pražské chudiny Na Františku

Pro vydání: 2. vyd. v MF, 1957, česky, Mladá fronta / Květy poesie, Sv. 47, Praha

Lyricko-epická báseň Máj, která vyšla poprvé v r. 1836, vyjádřila básníkovu obžalobu nespravedlivé společnosti, v níž jsou přervány citové vztahy mezi lidmi a prohlubuje se propast mezi jedinci - toužícími polepším,svobodnémživotě- a necitelnou vykořisťovatelskou společností. Básník nejprve rozvíjí realistický obraz krásné jarní přírody, kde všechno se stává svědectvím nesmrtelnosti života. Přitom ve stylu romantických básníků proplétáceloubáseňfilosofickýmiúvahami a spojuje její děj s vlastními životními osudy. Vnitřní život hlavní postavy básně, odsouzence k smrti, má mnoho rysů příbuzných s osobností Máchovou. Scéna Vilémova loučení se životem a s rodnou zemíjevýrazembásníkovy láskyk vlasti a stala se v osudových chvílích národa přímo národní modlitbou

Pro vydání: 3. vyd, 1957, česky, SPN / Mimočítanková četba, Praha

Kromě slavné lyrickoepické básně "Máj" (1. vyd. r. 1836), obsahuje toto vydání, určené ke školní četbě mládeže, krátkou povídku "Márinka" (po prvé r. 1833 jako část Máchových "Obrazů ze života mého"). Obě díla byla přijata soudobou měšťáckou kritikou nepříznivě. Pouze nejbystřejší a nejpokrokovější Máchovi současníci, jako byl básníkův přítel Karel Sabina, ocenili nejen Máchův talent, ale chápali i ideovou náplň díla. - V závěru jsou připojeny poznámky a obšírný doslov, seznamující s básníkovými životními osudy a podávající rozbor obou otištěných děl

Pro vydání: 2. vyd, 1956, česky, SČT, z.z / Mimočítanková četba, Praha

Kromě slavné lyricko-epické básně "Máj" (1. vyd. r. 1836), kterou F.X. Šalda právem označil za první dílo moderní české poesie, obsahuje toto vydání, určené ke školní četbě mládeže, krátkou povídku "Marinka", jež vyšla po prvé r. 1833 jako část Máchových "Obrazů ze života mého". Obě díla byla přijata soudobou měšťáckou kritikou nepříznivě. Pouze nejbystřejší a nejpokrokovější Máchovi současníci, jako byl básníkův přítel Karel Sabina, ocenili nejen nesmírný Máchův talent, ale chápali i ideovou náplň díla tak revolučního, jako byl "Máj". V závěru jsou připojeny poznámky a obšírný doslov, seznamující s básníkovými životními osudy a podávající rozbor obou otištěných děl

Pro vydání: 1. vyd. ve Skvostech, 1956, česky, SNKLHU / Skvosty, Sv. 9, Praha

Jedno z nejkrásnějších a nejvýznačnějších děl české literatury. "Máj je báseň o člověku a přírodě. A v ní jsou verše, které ti říkají, čím je Máchovi země - nejen česká země, ale země vůbec, země příroda ... " (J. Fučík.)

Pro vydání: 1. vyd, 1955, česky, SPN / Mimočítanková četba, Praha

Kromě slavné lyricko-epické básně "Máj" (1. vyd. r. 1836), kterou F.X. Šalda právem označil za první dílo moderní české poesie, obsahuje toto vydání, určené ke školní četbě mládeže, krátkou povídku "Marinka", jež vyšlapoprvér.1833 jako část Máchových "Obrazů ze života mého". Obě díla byla přijata soudobou měšťáckou kritikou nepříznivě. Pouze nejbystřejší a nejpokrokovější Máchovi současníci, jako byl básníkův přítel Karel Sabina,ocenilinejennesmírnýMáchův talent, ale chápali i ideovou náplň díla tak revolučního, jako byl Máj. - V závěru jsou připojeny poznámky a obšírný doslov, seznamující s básníkovými životními osudy a podávající rozbor obou otištěných děl

Pro vydání: 16. vyd., v SNKLHU 1. vyd, 1954, česky, SNKLHU / Nesmrtelní, Sv. 16, Praha

K.H. Mácha je náš nejvýznamnější básník pokrokového romantismu. Jeho lyricko-epická báseň "Máj", která vyšla po prvé v r. 1936, vyjádřila básníkovu obžalobu nespravedlivé společnosti, v níž jsou přervány citové vztahy mezi lidmi a prohlubuje se propast mezi jedinci - toužícími po lepším, svobodném životě - a necitelnou vykořisťovatelskou společností. Básník nejprve rozvíjí realistický obraz krásné jarní přírody, kde všechno se stává svědectvím nesmrtelnosti života. Přitom ve stylu romantických básníků proplétá celou báseň filosofickými úvahami s spojuje její děj s vlastními životními osudy. Vnitřní život hlavní postavy básně - loupežníka Viléma, nevinně odsouzeného k smrti, má mnoho rysů příbuzných s osobností Máchovou. Scéna Vilémova loučení se životem a s rodnou zemí je výrazem Máchovy lásky k vlasti a stala se v osudových chvílích národa přímo národní modlitbou

Pro vydání: 1. vyd, 1952, česky, Mladá fronta / Květy české poesie, Praha

Jako 20. svazek Květů české poesie vychází Máchův Máj, jedno z nejkrásnějších a nejvýznamnějších děl české literatury. KHM v této lyricko-epické básni (1. vyd. 1836) postavil do ostrého protikladu krásnou májovou přírodu sjejím řádem a zákonitostí proti lidské společnosti, jež bere člověku jeho svobodu, mravně jej mrzačí a citově ochuzuje. "Máj je báseň o člověku a přírodě. A v ní jsou verše, které ti říkají, čím je Máchovi země - nejen českázemě, ale země vůbec, země příroda ..." (J. Fučík.)

Pro vydání: 1., autoris. vyd, 1951, česky, Svoboda / Světová četba, Sv. 26, Praha

Kniha nepřináší pouze dvě nejvýznamější díla Máchova - Máj a Marinku - jak nasvědčuje titul, nýbrž je výborem z celé básnické i prozaické tvorby KHM. Ve výboru z básní byl důraz položen především na významné básně revolučně vlastenecké, v próze pak na práce, ukazující jasně Máchovo vlastenectví, realismus a materialistický vztah k přírodě. Vedle Máje je tu tedy celkem 9 ukázek poesie revolučně vlastenecké i ohlasů lidové lyriky a epiky, vedle Marinky především část ze zamýšl. historického cyklu Kat, nazvaná Křivoklad, dále Večer na Bezdězu, Pouť krkonošská, zlomek filosofické povídky Rozbroj světů a posléze Vprovod, důkaz Máchovy cesty k realist. zobrazení skutečnosti

Recenze: Máchův Máj

Kultovní a nezapomenutelné dílo významného českého básníka, představitele romantismu a zakladatele moderní české poezie Karla Hynka Máchy se k nám nyní opět dostává v podobě útlé knížky, kterou nám přináší nakladatelství Fragment.
Andrej Lobotka , 7. února 2011, VašeLiteratura.cz

Můj názor na knihu Máj:

zrušit
, 1. vyd., česky, Kalendář Liberecka,, [Liberec], 63 stran, ISBN: 9788087213216
TOPlist